How important you think education is

Utbildning är nästan det viktigaste man kan skaffa. Då har du alltid något att falla tilbaks på, även om du inte jobbar med det du ut bildade dig till. Jag försöker få alla jag känner att utbilda sig. Det är ett par stycken som inte har någon gymnasiekompitens, utan dom har bara gott i grundskolan. Och det som är dåligt med att inte gått på gymnasiet (eller folkhögskolan och liknande), det är för det första är det mycket svårare att få jobb, och för det andra, om du väl får jobb så tjänar du oftas mindre än  en person som har gått på gymnasiet.

Det är samma med högskola. Jag tycker att dom som kan och har möjlighet ska läsa viadre på högskola. Anledningen till att jag tycker så är att du tjänar mer, och kan konkurrera ut andra på arbetsmarknaden, kort sagt du blir mer "attraktiv". Det finns så klart arbeten där du inte behöver någon utbildning, tex som servitris, journalist och liknande, där din personlighet är viktigare. Men om du har utbildningen ändå, så är du som sagt mer attraktiv, och du har rätt till högre lön.

Utbildning lönar sig, kort och gott.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0